Geplaatst door op

Gepingel

Sinds vorig jaar hebben we de oude piano van Johan's moeder hier. Johan pingelt er tussen de bedrijven door af en toe op. We zijn de hele dag druk aan het spitten en graven geweest. Eveline heeft al zestig van de ruim honderd plantjes geplant. Ze zijn nog erg klein, dus er valt nog niets te zien, maar weer geduld hebben dus...
Johan ligt nu in bad, bij te komen van het harde werk.

Geplaatst door op

Gêne?


Vandaag naar onze eerste brocante van het seizoen geweest, heerlijk gesnuffeld en met bescheiden -maar mooie- buit teruggekomen: 12 blauw geruite zakdoeken voor Johan, een kleine zeefdruk van een boerderijtje en een mooie oude deken voor hond en poezen. En m'n gêne overwonnen en aan verschillende mensen gevraagd of ik ze op de foto mocht zetten...

Geplaatst door op

Hakken en spitten

Het kasje is af en in gebruik. De aardbeien moeten nog wat worden opgekweekt voordat ze worden uitgeplant, dus die staan nu in de kas.

Vandaag zijn de plantjes gebracht die Eveline via het internet had gekocht, dus we zijn de hele dag aan het hakken en spitten geweest om twee perken te maken. Met alle stenen die hier in de grond zitten is dat nog een hele klus.

Geplaatst door op

Sofie doet een dutje

Sofie komt uit Afrika en heeft het nog steeds vaak koud. Ze is wel erg goed in het opzoeken van warme plekjes.

Geplaatst door op

Aardbeien


Het kasje krijgt steeds meer vorm. Morgen de deur erin en de planken en dan kunnen de zaailingen erin worden gezet. Eveline heeft vandaag 40 aardbeien-plantjes uitgegraven. Naast de 50 die we gisteren hebben gekocht, komen die op de groene heuvel op de foto. Die bestaat uit de toplaag vol onkruid en plaggen uit de moestuin. Anti-worteldoek erover en aardbeien erop, is het plan.

Geplaatst door op

Knoflook

Vandaag was het lekker weer, dus we hebben in de tuin gewerkt. Johan maakt een kasje van sloophout en de oude ramen uit het huis. Eveline heeft de gezaaid in de bakken: sla, spinazie, basilicum (rood en groen), radijs, ui en in het midden van de bakken een paar bloemkolen, die hebben wat langer nodig en staan daar niet in de weg. Ook heeft ze flink wat voorjaars-knoflook geplant, toch nog maar twee bolletjes van een heel netje vol pootknoflook. De rest maar in de loop van maart uitplanten, hoewel de vraag is wat we moeten doen met al die knoflook. Iemand anders interesse? Het schijnt trouwens vers erg lekker te zijn, milder van smaak.

Het leuke van de moestuin is dat er allerlei mensen langskomen wandelen en rijden. Hier op de foto David, een Engelsman die sinds 2 jaar in Le Sap woont.

Geplaatst door op

Brocante

Het seizoen van de brocantes breekt weer aan; de komende de maanden zijn er elk weekend in bijna alle dorpen en steden vlooienmarkten. Het is de favoriete sport van de Fransen én van ons. Onze auto doet het weer, dus het seizoen kan beginnen.

Geplaatst door op

Gîte



We verhuren het huis als gîte en af en toe moeten de foto's op de website worden vernieuwd. Omdat het vandaag weer zo mooi zonnig was, heeft Eveline een hele serie foto's van het huis gemaakt. De verhuur loopt goed dit jaar; het hoogseizoen is al volgeboekt.

Geplaatst door op

Statuut 25 sub c, article 1-3

Vanmorgen zijn we naar een bijeenkomst in de 'salle de fêtes' van Le Sap geweest, waar we door een naburige boer voor waren uitgenodigd. Het was een 'cocktail buffet' georganiseerd door de lokale bank en begon om half 11. De zaal zat vol met alle 'retraites' uit het dorp en het feest begon met toespraken van de notabelen, die achter een tafel vooraan zaten. Tot onze schrik begon het forum met het voorlezen van 30 gewijzigde statuten, de financiële cijfers, gevolgd door de administratieve aangelegenheden. Omdat het een coöperatieve bank is, kon over alles worden gestemd, maar de aanwezigen waren duidelijk niet gekomen om gebruik te maken van hun inspraakrecht. Tussendoor nog een film met het jaaroverzicht van 2009, waaronder het nieuws dat Micheal Jackson was overleden. Daar keken een aantal lokale boeren toch van op. Tot slot was er ruimte om vragen te stellen, maar omdat er nog steeds geen enkele reactie uit de zaal kwam, stelde het forum zelf maar de vragen.  De zaal was gevuld met het vooruitzicht van een stevige lunch, de tafels stonden gedekt klaar en de etensgeuren dwaalden al door de zaal. Toen het panel om één uur nog steeds vragen aan zichzelf aan het stellen was, hebben wij stiekem de zaal verlaten...

Vanavond hebben we een leuker uitje: dan gaan we eten bij Elly en Ton van www.lasauvagere.nl, Nl'ers hier in de buurt, die oa kookcursussen geven!

PS: Update over de zaailingen: inmiddels is al het zaad opgekomen, dus ook de tomaat, courgette, komkommer en basilicum. Eveline heeft de rode- en boter-sla, groene kool en spruitjes al verspeend. Het is buiten overdag al lekker zonnig en warm, maar 's nachts vriest het nog, dus er kan voorlopig nog niks naar buiten.

Geplaatst door op

Stuk

Gisteren zouden we naar de eerste vlooienmarkt van het seizoen gaan, maar helaas, de auto (camper Citroën, 24 jaar oud) wilde niet starten... Eveline zwaar teleurgesteld en Johan de rest van de zondag en vandaag de hele dag aan het sleutelen. Helaas doet hij het nog steeds niet, de startmotor lijkt stuk. Dat heb je met zo'n oude auto. We hebben ook al de hele winter geen verwarming in de auto en het is -ook hier- niet direct warme winter geweest. Hij zal tegen de zomer wel weer gerepareerd zijn.

Geplaatst door op

Recht en gerechtigheid


Gisteren een hele mooie film gezien: 'El secreto de sus ojos', een Argentijnse film van Juan José Campanella, over passies, liefde, recht en gerechtigheid, zowel spannend als mooi, een film die stemt tot nadenken. In ons privé scoring-systeem scoort 'El secreto de sus ojos' maximaal (en dat is: 4 plussen).

Geplaatst door op

Met de natuur mee tuinieren

Ik ben al jaren aan het nadenken over het ontwerp van onze bloementuin, maar gezien de grootte (5000m2) en mijn gebrek aan ervaring is dat niet zo makkelijk. Even goed wel leuk hoor, tuintijdschriften, boeken, voorbeeldtuinen blijven inspireren. Ik verzamel plaatjes van tuinen en planten die me aanspreken en probeer planten uit, om te zien wat het hier goed doet. Mijn filosofie is vooral met de natuur mee tuinieren, aansluiten bij wat zich uit zichzelf uitzaait en geen planten die je tegen heug en meug moet smeken om te blijven. Op dit moment zijn de tuinen van Piet Oudolf mijn grote voorbeeld. Hij ontwerpt ook grote tuinen, een beetje prairy-achtig, die het hele jaar door mooi zijn. Ik heb vandaag een flinke hoeveelheid planten besteld, die de tweede helft van maart geleverd zullen worden en dan moet er op z'n minst één border een beetje gaan lijken op bijgevoegde foto's.....

Geplaatst door op

Let the sunshine in!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         JB034803Even een update over het zaaigoed: de sla, spruitjes, groene kool, prei, peper (1 tot nu toe) en augurk (ook 1) komen op. Voor augurk en peper is één plantje ook wel genoeg, maar dan moet het wel een overlever zijn natuurlijk. Tomaat, komkommer, courgette en basilicum doen het nog niet.

Geplaatst door op

It’s all about balance

EV221091

Op reis in Griekenland heeft Johan de smaak te pakken gekregen: hij wordt koorddanser. Terug in Normandië heeft hij ook een koord –een slackline- besteld. Dat is inmiddels aangekomen en tussen twee kersenbomen gespannen. Het schijnt goed te zijn voor allerlei spieren en het vinden van je balans. Het draait volgens de folder vooral om focus en concentratie.




EV032258EV032242EV032255

Geplaatst door op

Geplaatst door op

Sgroinch-sgroinch-sgroinch


In januari hebben we de vlierhaag langs het terrein flink gesnoeid, vandaar de berg tuinafval op de eerste foto. Met een houtversnipperaar uit de aanbieding  van de Aldi levert dat mooie snippers voor de composthoop en mulch op. Het versnipperen is leuk werk; de versnipperaar is net Pacman, de takken gaan sgroinch-sgroinch-sgroinch doorheen. En dat is maar goed ook want we zijn er nog wel even zoet mee, als we die hele berg weg willen krijgen.

Geplaatst door op

Rabarber


Ook de rabarber heeft er zin in. We kunnen er nog geen moes van koken, maar over een paar maanden vast wel. En taart en pannenkoeken van bakken, jam van maken etc....

Verder vandaag ook verschillende soorten sla gezaaid en spruitjes en courgette.

Geplaatst door op

Fruitstruikjes

Vorig jaar hebben we 19 fruitstruikjes geplant; witte-, rode-, blauwe-, zwarte-, kruisbessen en frambozen. De meesten hebben de winterkou ook overleefd; 18 struikjes maken al mooie dikke knoppen. We hopen op een goede oogst dit jaar voor jam, siroop, sap, wijn en gewoon zo als toetje natuurlijk. Op de foto een kruisbes.

Geplaatst door op

Topinambour

Vorig jaar hebben we een aantal 'Aardperen', of 'Topinambour' zoals de Fransen veel mooier zeggen, gepoot. De bedoeling is dat ze een windhaag gaan vormen langs de westkant van de moestuin. En natuurlijk is het ook de bedoeling dat we ze opeten, lekker met kaassaus en groene kool bv. Ze zijn in elk geval goed de koude weken doorgekomen en lijken van plan binnenkort uit te gaan lopen.

Geplaatst door op

Geduld vereist

Het tuinseizoen begint al een beetje: eea voorgezaaid (tomaat, peper, komkommer, augurk, groene kool, bloemkool, prei, bascilicum). We blijken geen zaad te hebben voor gewone sla, wel veldsla, maar die kan nog niet worden gezaaid, en wel snijandijvie, maar die moet direct in de tuin worden gezaaid. Vorig jaar hebben we de eerste slaplantjes gekocht, maar dit jaar wil ik ze ook zaaien. Gauw nog zaad kopen dus. En verder de plantjes maar weer uit de grond kijken.

Geplaatst door op

Goud? nee, DQ.....

Of we nu in Frankrijk wonen of niet, we leven allemaal mee met de Nederlandse schaatsers!

Geplaatst door op

Nieuwsgierige buren

















Vooral Barouch wekt belangstelling.

Geplaatst door op

Je suis dans ma vie


Prachtige film gezien: 'Paul dans sa vie'; over een boer in Normandië die nog boert zoals zijn ouders en grootouders dat deden. 'Mais tu est comme tout le monde. Tu dois me trouver folkorique. Mais je ne suis pas dans la folklore, je suis dans ma vie'

Geplaatst door op

Kleuren in beweging

Johan schildert in de avondzon, hij experimenteert met beweging in zijn foto’s.
20100216-JB16462520100216-JB16462920100216-JB16462420100216-JB16469520100216-JB16469620100216-JB16459520100214-JB14427520100216-JB16469720100214-JB14424520100216-JB164610